Prostor kulturní spotřeby
Volný čas a kulturní zájmy maturantů 2015
První identifikovanou osu v prostoru kulturní spotřeby lze asociovat s tradičním vymezením vysoké kultury. Přestože mnozí hovoří o zániku významu této kategorie v dnešní společnosti, rozdíly ve vkusu současných maturantů tuto tezi nemohou podpořit. Připomínáme přitom, že do analýzy nebyly vloženy žádné předpoklady o tom, jaké rozdíly jsou důležité. Štepící linie byly identifikovány empiricky, na základě odpovědí respondentů.
Charakteristiky dimenze vysoké kultury:
Další osa představuje střet mezi dvěma orientacemi. Na jedné straně stojí zaměření na současnou mladou kosmopolitní kulturu tak, jak ji reprezentují seriály a filmy angloamerické produkce, popřípadě populární fantasy literatura. Na druhé straně pak nalezneme upřednostňování českých titulů, přičemž tito respondenti také častěji deklarují, že v kultuře hledají spíše vzdělání než zábavu.